homepage-banner.png
 

De Tentoonstelling

 
 

De Internationale Interieurontwerp Tentoonstelling komt via een erfenis naar Brussel. Oorspronkelijk gecreëerd in Londen door Fleur Rossdale als The British Design Exhibition (BIDE) gedurende de 80er en 90er jaren, de tentoonstelling was hooggeprezen als een grondbrekende vitrine voor de ontwerpers-industrie.  

Met jaarlijks 30.000 internationalea bezoekers, zette deze tentoonstelling interieur ontwerpen in het volle licht en de industrie kreeg zo wereldwijd aandacht in de pers.

Er ontstond een onverzadigbare lijst van particulieren, hoteliers, ontwerpers en ontwikkelaars.  Fleur zegt “Goed ontwerp speelt een vitale rol in ons dagelijks leven. Het kan onze levenswijze verbeteren, zei het in het huis of in de werkplaats, in onderwijs of op vakantie, interieuren geven een sfeer en beelden een identiteit uit welke onze levenskwaliteit verbeteren en ons eengezindheid geeft.”

Fleur, zelf een actieve ontwerper, heeft Brussel gekozen vanwege de culturele erfenis en mede als oprichter van de Art Nouveau beweging.

“Decoratie betekent het samenbrengen van vakmanschap, structuur, kleur en fijne kunst om een melodieus interieur te creëren om ons dagelijks leven te verbeteren” zegt zij.

Fleur werd hooggeprezen door bezoekers in het begin daar zij een nieuwe ontwerp stijl ontdekten die hun to dan toe total onbekend was. Iide volgt het ethos van de eerdere ervaringen met de presentatie door 10 Belgische en Internationale ontwerpers die hun ontwerpen tentoonstellen aan onze bezoekers.  Ontwerpers en geselecteerd leveranciers zullen bij de hand zijn om  ideeën  te discussieren in een informele atmosfeer met hun artikelen die te zien zijn en die gekocht of besteld kunnen worden.

 

De Geschiedenis

THE BRITISH INTERIOR DESIGN EXHIBITION

by Fleur Rossdale

cut005-Fleur-Rossdale-by-Alexander-Louvet-1024x1024.jpg
 
 

De oorspronkelijke British Interior Design Exhibition debuteerde in Londen in 1982. Achteraf gezien warden de tachtiger jaren bekend als “Het Ontwerper’s Decennium” maar in deze beginjaren was de hoofstad een heel andere plaats.

De City was oververmoeid met een trage economische groei en een duidelijk tekort aan investeringen. Publieke gebouwen waren zwart van de vervuiling en de grote regeneratie-plannen die Docklands zouden transformeren moesten nog beginnen. Toch waren er groene scheuten te zien; het iconische interieur tijdschrift “The World of Interiors” maakte een debuut in 1982. De markt was uitgehongerd van ontwerp publikaties en ik was opgewonden om de BIDE als Europa’s eerste interieurontwerper’s tentoonstelling te lanceren, verwelkomt en uiterst gewaardeerd door het publiek. Mijn concept was om interieurontwerpers uit te nodigen om hun bekwaamheid in zacht meubilair, verlichting, kunstwerken en de fijnere meubels te tonen. De tentoonstelling inspireerde bezoekers tot het wel of niet kopen van kunst of decoratieve artikelen, of wel thuis te komen met  ideeën van de ontwerpers of wel ontwerpers direct te engageren.

In het hedendaagse landschap vol met ontwerperse is het moeilijk te geloven dat het concept van interieurontwerp amper bestond in het begin van de tachtiger jaren. Ik hoop dat de tentoonstellingen die ik heb mogen organizeren mensen’s percepties hebben helpen te veranderen en dat de bezoekers zich realizeerden dat door samen te werken met professionelen het hun tijd en geld bespaarde.

Het enthousiasme voor de huiselijke omgeving dat werd ontwikkeld gedurende deze vroege Londense jaren, bereikte een groot en ontvankelijk publiek. Dankzij BIDE kregen de exposanten veel projecten voor prive klanten. Leidinggevende projectontwikkelaars en makelaars realizeerden zich wat een enorm voordeel het was om goed verzordge show-woningen te kunnen presenteren met als gevolg nieuwe woningen tegen premium prijzen te kunnen verkopen.

De interieursontwerpers industrie begon te bloeien gedurende dit tijdperk en Groot Brittanie raakte bekend als een land met stijl en goede smaak. Eerdere exposanten bij BIDE waren onder andere Davide Hicks, Mary Fox Linton, Colefax & Fowler end John Pawson, met overzeese gasten, zoals Parish Hadley uit de Verenigde Staten en Garouste & Bonetti uit Frankrijk.

Het baanbrekende mengen van ontwerp en kunst over de laatste 15 jaar heeft mede bijgedragen aan de terugkeer van merk kwaliteit dat gekenmerkt werd door de vestiging van Colefax & Fowler in het begin van de 20ste eeuw. BIDE heeft het mogelijk gemaakt date er nu een hechte relatie is tussen interieurontwerpers, kunst, investeringen en schoonheid.

Ik ben uiterst verheugd on de Iide tentoonstelling te kunnen presenteren in Brussel, een stad waar ik van ben gaan houden en waar ik nu woon. Ik hoop dat zowel plaatselijke bezoekers als mensen van verderaf naar Iide zullen komen om deze tentoonstelling vol met interieurontwerpen te kunnen ervaren en waarderen in deze geweldige hoofdstad.

 
 
signature.png
 
 
 

THOMAS WOODHAM-SMITH: 

Stichter van Masterpiece, Royal Hospital, Chelsea

“Fleur is een legend in de interieurontwerpers industrie”

ALIDAD: 

Vermaarde Internationale Ontwereper, Londen

“Fleur is een volleerde profesioneel en het was een uiterst genoegen samen te werken met iemand die duidelijk houdt van wat ze doet en er in uitblinkt. Ik wil deze tentoonstelling hoogst aanbevelen aan andere ontwerpers, al is het alleen al voor de rijkdom aan kansen die hier uit voortkomen. “

 

JOHN PAWSON:

Beroemde Internationale minimalistische Architect Londen

“Ik was onderdeel van Fleur’s British Interior Design Exhibition in Londen in de tachtiger jaren. De kracht van haar visie definieerde het gebeuren en maakte de deelname een uiterst plezier!”

 
 
chelsea town hall interior design exhibition.jpg